Przejdź do głównej zawartości

Reformulacja co to takiego.

Wiele kobiet jaki i mężczyzn używa tego samego zapachu od kilku lat, a gdy flakonik staje się niebezpiecznie lekki szybko kupuje nowy. Sama jako ogromna fanka perfum bardzo często eksperymentuje, poznaje nowe zapachy, ale mam również kilka flakonów których nie da się zastąpić. 

Znając i używając zapachu od kilku lat wiemy jak utlenia się na naszej skórze, jak długo pachnie i które nuty w której fazie są najbardziej dominujące. Niestety coraz częściej spotykamy się z bardzo przykrym procesem reformulacji - czyli zmianie składników perfum na tańsze ( często syntetyczne), czujemy się wręcz oszukani, przekonani że kupiliśmy podróbkę. 

Dlaczego perfumy przechodzą proces reformulacji?

· Producent zmienia składnik na tańszy, dzięki czemu cały proces produkcji staje się tańszy.

· Produkt który do tej pory był łatwy w zdobyciu staje się nagle rzadki lub nieosiągalny.

· Składniki pochodzenia zwierzęcego zostają zastąpione syntetycznymi odpowiednikami

· Jeden ze składników perfum okazuje się być niebezpieczny dla zdrowie( uczula), wiec musi zostać zamieniony pokrewnym.


Główną przyczyną reformulacji jest postanowienie IFRA - International Fragrance Association (Międzynarodowe Stowarzyszenie Substancji Zapachowych).

Istotnym ograniczeniem wprowadzonym 23 lutego 2003 roku jest tak zwana 7 poprawka do dyrektywy kosmetycznej, odnosi się ona do 26 substancji zapachowych, które w oparciu o badania dermatologiczne zostały przez Komitet Naukowy Kosmetyków i Produktów Nieżywnościowych uznane za takie, które mogą powodować reakcje alergiczne u osób wrażliwych na substancje zapachowe i w związku z tym zachodzi potrzeba ograniczenia ich stosowania lub wprowadzenie pewnych warunków dotyczących oznakowania wyrobów z tymi składnikami. 


Naturalne surowce zapachowe, których stosowanie w kompozycjach zapachowych do kosmetyków, jest zakazane wg Wskazówek IFRA:

kalafonia, surowe dziegcie brzozowe, absolut herbaty, olejek komosy piżmowej, olejek z kory massoia, absolut liści figowych, olejek korzenia elecapmane, olejek cade surowy, olejek savinowy, olejek werweny cytrynowej, żywica styraksu surowa, olejek melisowy, balsam peru, olejek kostusowy, olejek santolinowy.


Producent nie ma obowiązku informować czy i kiedy został przeprowadzony proces, jednak zgodnie z postanowieniem IFRA z 2008 roku oczekuje się, że firmy perfumiarskie poddadzą reformulacji wszystkie swoje perfumy tak, by były one zgodne ze standardami IFRA do sierpnia 2010 roku. 


Do najbardziej spektakularnej zmiany zapachu w skutek reformulacjii doszło w przypadku męskich zapachów: Dior - Fahrenheit, Azzaro Pour Homme, Dior Homme i Yves Saint Laurent– Kouros, a jeśli chodzi o zapachy dla Pań to w czołówce umieściła bym Kenzo – Jungle Woman, Thierry Mugler Alien oraz Givenchy- Ange Ou Demon Le Secret.


Podsumowując, jeśli po wyjściu z perfumerii jesteście niezadowoleni a wręcz oburzeni jakością lub trwałością perfum, które znacie od bardzo dawna, to najprawdopodobniej przyczyna jest właśnie reformulacji. Dlatego zawsze sprawdzajcie czy nowa wersja również wam przypadnie do gustu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kod kreskowy.

Zacznijmy od tego że wszystkie oryginalne perfumy (zarówno zafoliowane produkty jak i testery) posiadają na swoich kartonach kod kreskowy.  Kod kreskowy to graficzny zapis  jasnych i ciemnych pasków  (obecnie sinieje  ok 400 rodzajów kodów).
Jeżeli chodzi o perfumy i kosmetyki to najczęściej występują na nich  kody EAN : podstawowy trzynastocyfrowy lub skrócony ośmiocyfrowy. Kod EAN 13-cyfrowy składa się z 4 części: - pierwsze 3 cyfry (prefiks) oznaczają kraj w którym dane perfumy  zostały wyprodukowane; -kolejne 4 cyfry to kod przyznany danemu producentowi; więć wszystkie produkty danego marki będą miały identyczną cyfrę (4,5,i 6 w kodzie kreskowym);Kod producenta przyznawany jest przez UCC. -kolejne 5 cyfr to kod produktu, który przydziela sobie sam producent; -ostatnia (13) cyfra to tzw. cyfra kontrolna służąca do wykrywania błędu;

Kod  EAN 8-cyfowy skład się z 3 części: - pierwsze 2-3 cyfry (prefiks) oznaczają kraj w którym dane perfumy  zostały wyprodukowane; -kolejne 4-5 cyfr to kod p…

A jak Azzaro

Azzaro to francuska marka, zawdzięczająca swoją nazwę właścicielowi - Lorisowi Azzaro. Marka została założona w 1962 roku, a już sześć lat później cieszyła się ogromnym zainteresowanie francuskiej elity. Znakiem rozpoznawczym domu mody Azzaro były jaskrawe kolory. Poza luksusowymi ubraniami i akcesoriami zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet mamy oczywiście również perfumy. Jako że ulubionym kolorem Lorisa Azzaro był niebieski, wiele pachnących propozycji ma właśnie taki kolor. Pierwszy zapach marki ukazał się w 1975 a najmłodsze "perfumeryjne dziecko" pojawiło się w 2017 roku. Loris Azzaro zmarł w 2003 roku w Paryżu w wieku 70 lat.
Do najbardziej popularnych męskich propozycji marki (moim zdaniem) należą:

Azzaro pour Homme - propozycja z 1978 roku to propozycja dla dojrzałych, zdecydowanych mężczyzn. Sięgają po niego Panowie ceniący klasyczne kompozycje. Zapach polecam na chłodniejsze dni. 
Azzaro Chrome - propozycja z 1996 roku. To zapach który gdy tylko nadchodziły cieplejs…